Foto: Hans van Oosterhoudt

'Help! Ik ben opgelicht!'

  Politie

De politie neemt elke dag aangiften op van veel zaken als vernieling, diefstal of mishandeling en oplichting. Bij oplichting wordt op een slinkse manier het vertrouwen gewonnen van veel mensen en men ziet als politie dat er op deze manier veel geld wordt overgemaakt naar oplichters. 

Veel mensen maken tegenwoordig gebruik van sociale media zoals Facebook, Instagram en Snapchat. En ook handelt men bijna allemaal wel via Marktplaats of E-bay. Bij al deze online activiteiten laat men (meestal onbewust) informatie achter, die bruikbaar is voor oplichters.

Hieronder enkele voorbeelden.

Opgelicht via een chat, bijvoorbeeld een WhatsApp-gesprek. Vader of moeder worden op WhatsApp benaderd door iemand die zich voordoet als hun zoon of dochter. Deze persoon zegt dat hij of zij een nieuw telefoonnummer heeft. Vader of moeder ziet dan al een foto van zoon of dochter, maar deze is dan vermoedelijk van sociale media gehaald. Daarna wordt direct gevraagd of het slachtoffer één of meer rekeningen kan betalen omdat de bekende zelf even niet bij zijn of haar bankrekening kan. Krijgt men een dergelijk verzoek van een bekende via een nieuw of onbekend telefoonnummer? Zorg dan dat men eerst telefonisch (door het vertrouwde telefoonnummer te gebruiken) of persoonlijk verifieert, of men met de echte persoon te maken heeft voordat men geld overmaakt.

Betaalverzoek voor 1 cent
Men biedt iets online te koop aan, bijvoorbeeld via Marktplaats, en wordt benaderd door een “koper”. Om “vertrouwen in elkaar te krijgen” stelt deze koper voor dat de verkoper via een betaal-app, zoals Tikkie, een bedrag van 1 cent overmaakt op de rekening van de koper. Omgekeerd komt het ook voor dat juist de verkoper de criminele partij is en aan de koper vraagt om een Tikkie-betaling toe doen.
Trap hier niet in. Vaak wordt namelijk een betaallink verzonden via WhatsApp of SMS en die link leidt naar een nep-website. Waar je gegevens misbruikt worden en weg is je geld.

SMS of een telefoontje van de belastingdienst?
Krijgt u een SMS of wordt u gebeld door de belastingdienst? Op dit moment ontvangt de politie veel meldingen over een sms die zogenaamd van de belastingdienst zou komen. In de sms is sprake van een openstaande schuld en wordt er gedreigd met conservatoir beslag. Deze sms is nep. De belastingdienst verzendt nooit dergelijke berichten per sms. Betaal dus niet, maar verwijder de sms van de telefoon.

Wordt u gebeld?
Maak nooit zomaar geld over. Bel de Belastingdienst zelf terug, dus niet het telefoonnummer dat u even daarvoor belde, maar het nummer van de Belastingdienst zelf. Aanslagen die betaald moeten worden ontvangt u normaal gesproken via de post en het rekeningnummer van de Belastingdienst is te controleren.

Telefoon van ‘uw bank’? Laat u niet verleiden uw geld ‘veilig te stellen’
Nog steeds ontvangt de politie meldingen van mensen die telefonisch benaderd zijn door ‘de bank’. Fraudeurs bellen uit naam van de bank met de boodschap dat de rekening is blootgesteld aan een ‘digitale aanval’. De bank kan zogenaamd de veiligheid van het geld daardoor niet garanderen. De oplossing zou zijn om het geld naar één of meerdere ‘veilige bankrekeningen’ over te maken. Geld dat u op die manier overmaakt, gaat echter naar de fraudeur en bent u kwijt. De praktijk laat zien dat het daarbij soms om grote bedragen gaat. Uw bank zal u nooit op dergelijke wijze benaderen. Maak dus nooit op basis van een telefonisch bericht geld over, maar neem contact op met uw bank via het u bekende telefoonnummer of dat van de website van de bank.

Mail van uw bank over uw bankpas?
Trap hier ook niet in. Als u uw bankpas moet vervangen, krijgt u normaliter geen bericht via uw mail. Vaak kunt u ook al aan de wijze waarop de mail is opgesteld en het mailadres zelf, zien dat deze niet afkomstig is van uw bank.

Als u gebruik maakt van uw gezonde boerenverstand en uw onderbuikgevoel, zijn veel oplichtingen te voorkomen. Scherm uw sociale media goed af en laat niet overal uw mobiele telefoonnummer achter. Door de manier waarop je benaderd wordt en de hectiek, waarin de besproken handelingen zich voordoen, ben je geneigd vaak te snel overstag te gaan en komt het besef pas later.

Vertrouwt u iets niet, klik weg, bel uw bank, bel de Belastingdienst of neem contact op met de politie. 

De politie is bereikbaar per telefoon 0900-8844, geen spoed of 112 (bij spoed) en ook via facebook en twitter. En daarnaast kunt u ook bij het politiebureau en de steunpunten terecht. In Nijverdal kunt u doordeweeks terecht tussen 09.00 en 17.00 uur. De steunpunten in Wierden en Rijssen zijn doordeweeks geopend van 10.00 en 13.00 uur. En in Holten kunt u op maandagmiddag en donderdagmiddag terecht in het Kulturhus van 14.00 tot 16.30 uur.

Meer berichten