Uit het grote pak Persil konden zeepbellen worden geblazen. Foto:‘Rijdende Reclame’/ Uitgeverij Willem Vermeulen / Collectie Van der Zwaart.
Uit het grote pak Persil konden zeepbellen worden geblazen. Foto:‘Rijdende Reclame’/ Uitgeverij Willem Vermeulen / Collectie Van der Zwaart. (Foto:‘Rijdende Reclame’/ Uitgeverij Willem Vermeulen / Collectie Van der Zwaart.)

'Wonderwagens' van Persil in Holten

  Ingezonden

door Willem Vermeulen

Bijna zeventig jaar geleden reden ze door heel Nederland en deden dorpen en steden aan: de 'Wonderwagens van Persil'. Op woensdag 10 mei 1950 was Holten aan de beurt.

HOLTEN - De tour door Nederland was een reclamestunt van de Nederlandsche Persil Mij. N.V. in Amsterdam en had als doel de wasmiddelmerken Persil, Henco, ATA, iMi en Sil te promoten. Deze werden door Persil geproduceerd in fabrieken in Jutphaas. Het bedrijf had twee vrachtwagens om laten bouwen tot reclamevoertuigen en voor beide een aanhanger laten maken. Op de voorwagens was een groot pak Persil gemonteerd waaruit zeepbellen konden worden geblazen. De aanhangers of volgwagens waren voorzien van installaties voor film, licht en geluid. Zowel de voorwagen als de aanhanger werd een 'Wonderwagen' genoemd.

Overal waar de 'Wonderwagens' opdoken, was de belangstelling groot, ook in Holten. Het destijds verschijnende Holtens Nieuwsblad deed in haar uitgave van 13 mei 1950 verslag van het bezoek. 'Overdag werd in een rondgang door het dorp door middel van de luidspreker de nodige reclame gemaakt voor de filmvoorstelling, welke des avonds werd gegeven.' Die voorstelling vond plaats op het marktterrein en trok 'een grote belangstelling'. Het voorgeschotelde programma bestond uit leerzame (reclame)films en licht- en geluidsshows. Voor het hoogtepunt van de avond zorgde het pak Persil op de voorwagen. Het Holtens Nieuwsblad: 'Uit het geweldige pak Persil, dat op de trekker werd meegevoerd en in de eigen werkplaatsen van de Persilfabrieken te Jutphaas vervaardigd is, stegen duizenden iriserende zeepbellen op, die flonkerend en schitterend omhoog stegen. Deze zuurstofbellen demonstreren de zuiverende en reinigende werking van Persil.' Het laatste kwam ook uitvoerig aan de orde in enkele films die werden vertoond. In films met de veelzeggende titels 'Moedertrots' en 'Keukensymphonie' werd het vrouwelijke deel van de Holtense bevolking gewezen op 'de goede hoedanigheden van de producten der Persilfabrieken'. Gelachen werd er ook: er zaten films van Laurel en Hardy in het repertoire.

Het aantal mensen in Holten dat nog ooggetuige is geweest van de 'Wonderwagens' zal niet heel groot zijn. Mensen die het reclamespektakel van 10 mei 1950 kennen van horen zeggen of van foto's in het familiealbum zullen er waarschijnlijk heel wat meer zijn. En wie weet zijn er in vitrinekastjes of op stoffige zolders zelfs nog tastbare herinneringen aan de 'Wonderwagens' te vinden. Tijdens de reclametournee door Nederland kregen alle kopers van een Persil-product een bouwplaat van een 'Wonderwagen'-combinatie cadeau, met een achtergrondplaat waarop de fabrieken in Jutphaas waren afgebeeld.

Het verhaal van de 'Wonderwagens van Persil' staat in het boek 'Rijdende Reclame'. Hierin wordt het autospuit- en autoreclameschilderwerk van het Amstelveense familiebedrijf Fa. J. van der Zwaart & Zn belicht.

Vader Jan Oege en zoon Jo van der Zwaart brachten gedurende het bestaan van de onderneming (van 1924 tot 1970) vele honderden bedrijfswagens in de huisstijl van hun eigenaren, waaronder de 'Wonderwagens van Persil'.Het boek 'Rijdende Reclame' is verkrijgbaar bij auteur/uitgever Willem Vermeulen in Zeist. Informatie over het boek is online te vinden.

Meer berichten