De nieuwe virtuele kunstvleugel van het Rijssens Museum is te betreden met een VR-bril via de hal van het kasteel en is deels over de gracht gebouwd. Artist's impression: Letink Design Enter
De nieuwe virtuele kunstvleugel van het Rijssens Museum is te betreden met een VR-bril via de hal van het kasteel en is deels over de gracht gebouwd. Artist's impression: Letink Design Enter (Foto: )

Virtuele kunstvleugel Rijssens Museum bijna gereed

  Cultuur

RIJSSEN – De uitbreiding van kasteel de Oosterhof met een virtuele kunstvleugel is bijna gereed. Met een VR-bril waant de bezoeker zich in een de moderne aanbouw van het kasteel, terwijl anderen via het grote scherm kunnen meekijken en meelopen door de moderne kunstvleugel met oude Hollandse meesters.

Begin dit jaar werd de virtuele kunstvleugel nog gepresenteerd in het kader van 1 april. De medewerkers van Letink Design uit Enter hadden een artist's impression gemaakt van de moderne kunstvleugel die achter het rijksmonument over de slotgracht was gebouwd. De nieuwe virtuele vleugel is daar nu ook gerealiseerd.

Vissoorten

De kijker betreedt via de kasteelhal en via de deur naar de Sociëteit van de Kring Werkgevers die nieuwe kunstvleugel. Wie in de nieuwe zaal staat en achterom kijkt kan nog net zien via welke weg je gekomen bent, wat ook op de afbeelding is te zien. Het eerste deel van de kunsthal heeft een glazen vloer waardoor de gracht is te zien met de daarin voorkomende vissoorten: ruisvoorn, snoek en karper.

Ruysdael

In de virtuele kunsthal zijn schilderstukken neergehangen uit de beroemde Van Heelcollectie. Ter Horst-jutefirmant Marin Gerard van Heel verzamelde met zijn vrouw een leven lang kunstvoorwerpen, waaronder enkele tientallen schilderijen, gemaakt door schilders van naam als Ruysdael, Avercamp en Van Cleve. "In de nieuwe virtuele zaal hangen ook de vier schilderijen waarvan we 3D-kopieën hebben laten maken en die in de Opkamer ook echt te zien zijn. Daarnaast is het grootste deel van de schilderijencollectie nu ook in de virtuele zaal te zien," zegt Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum.

Hedendaags

Volgens Dannenberg is met de virtuele zaal een sterk staaltje hedendaagse techniek gebruikt om klassieke schilderstukken zo dicht mogelijk bij het publiek te brengen. "Letink heeft onlangs de nieuwste virtuele bril geïnstalleerd die een zeer scherp zicht geeft op de schilderijen. Als je dat wilt kun je ook heel dicht met je neus op het schilderij gaan staan, zó dicht dat je in sommige gevallen het craquelé in de verf kunt zien. Als je dat doet in het Rijksmuseum Twenthe komen de suppoosten nerveus aanlopen," zegt Dannenberg gekscherend. "Natuurlijk gaat niets boven echt. Maar met deze nieuwste technieken benaderen we de werkelijkheid heel dicht." De schilderijen zijn thematisch gerangschikt. Er zijn stadsgezichten, religieuze voorstellingen, landschappen en stillevens.

Interactieve Kunstgalerie

Dannenberg is bijzonder tevreden met de nieuwe virtuele kunstvleugel. "Als plaatselijk museum dat in een historisch gebouw zit, zal een echt aanbouw er wellicht nooit komen. Wat we nu hebben konden we realiseren door de geweldige gift die we vorig jaar kregen uit de opbrengsten van Haringparty de Oosterhof. Daarnaast zijn we ook bezig met een nieuw ontworpen Interactieve Kunstgalerie van Dave Letink en zijn team om zwervende kunstcollecties te verzamelen en te exposeren. Op die manier kunnen we onze collectie uitbreiden zonder dat daarvoor echte ruimte nodig is." Binnenkort wordt het totale Van Heelproject afgerond. Er wordt naarstig gezocht naar een geschikte datum.

Meer berichten