RIJSSEN - Gerrit Kreijkes van de Technische Dienst van het museum bekijkt het zojuist opgehangen doek van de juteweverij in de kelder van het Tweede Bouwhuis. (Foto: Jan Joost)
RIJSSEN - Gerrit Kreijkes van de Technische Dienst van het museum bekijkt het zojuist opgehangen doek van de juteweverij in de kelder van het Tweede Bouwhuis. (Foto: Jan Joost) (Foto: Jan Joost )

Jutespinnerij in het Museum

Het grote wanddoek met de fabriekshal van Ter Horst is gemonteerd in de industriekelder van het Rijssens Museum als onderdeel van de herinrichting van deze ruimte. Doel van de herinrichting om de bestaansmiddelen van eertijds extra duidelijk onder de aandacht van het publiek te brengen.

Rijssens Museum

RIJSSEN – Het Rijssens Museum vertelt het verhaal van Rijssen dat bestaat uit verschillende historische lijnen die in het hier en nu bij elkaar komen. Een van die lijnen is de jute-industrie van Ter Horst die bepalend is geweest voor de ontwikkeling van Rijssen tot textielstad en waaraan nog niet eens zo lang geleden een eind is gekomen toen de Nederlandse Jute Industrie, de NJI Group, in 2002 failliet ging.

Fabriekshallen 
De enorme fabriekshallen van Ter Horst stonden op een uitgestrekt terrein tussen Wierdensestraat-Watermolen-Boomkamp-Stationsdwarsweg. Nu is daar verpleeghuis de Schutse gekomen en woningbouw. In de kelder van het museum staan diverse Ter Horst-attributen, onder andere de koperen stoomfluit die het dagelijkse ritme van de gemeenschap zo ongeveer reguleerde, en een tweetal machines die herinneren aan het spin- en weefproces van de jute.

Ruimtelijk

Om de indruk van de juteproductiehallen te versterken, werd besloten een ruimtelijke kunstgreep toe te passen en een foto van de spinnerij tot muuromvang op te rekken. Het gaat om een zogenaamde wandvisual op doek waarin op de randen een pees zit die in een frame valt. Groot voordeel is dat dat de wandbedekking flexibel blijft, maar voor het aanzien naadloos aansluit op de wand. Het ruimtelijk effect voor de kelder is dat de ruimte vele malen groter lijkt door de diepte in de foto. “De afbeelding sluit aan bij wat we hebben,” zegt Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum. “Je krijgt het idee dat je zo weer de fabriekshal inloopt.”

Multatuli

Jarenlang is de indruk ontstaan alsof de geschiedenis werd bepaald in het westen van ons land. “De opkomst van de nationale geschiedeniscanon én de plaatselijke canons heeft ons gelukkig verteld dat we in het oosten niet in een losstaand deel van Nederland hebben gewoond. Als je er oog voor hebt, valt er nog veel te ontdekken. De jute-industrie heeft daar ook rechtstreeks mee te maken,” aldus Dannenberg,

“Want Ter Horst maakte jutezakken voor de Koffij-veilingen der Nederlandse Handel-Maatschappij. Daarover schreef Multatuli zijn beroemde boek Max Havelaar. De Max Havelaar is eigenlijk de eerste moderne Nederlandse roman. Een mooi gegeven dat daar verbindingen met Rijssen lopen.”

Werkend weefgetouw
Het nadenken over een verdere versterking van het juteverhaal gaat overigens gewoon door. “Ja we blijven dromen,” zegt Dannenberg.

“Zeker over een echt werkend mechanisch weefgetouw in de kelder. Daarvoor moeten we nu naar de Museumfabriek in Enschede, maar een handzaam model zou mooi zijn. We hebben nog enkele ervaringsdeskundigen in huis,” aldus Dannenberg.

“Wat er nu staat vertelt óók het juteverhaal, maar als je iets hebt wat je ook echt kunt laten draaien, dan geeft dat een extra beleving."

Openstelling Rijssens Museum

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de uitvoering van een pakket maatregelen die het mogelijk moeten maken het museum op dinsdag 2 juni weer open te stellen voor het publiek. Raadpleeg daarvoor de museumwebsite www.rijssensmuseum.nl

In de kelder van het Rijssens Museum is verder aandacht voor de Pelmolen Ter Horst als industriemolen, de turfstekerij en de steenbakkerijen. Het keldergedeelte is bewust ruim opgezet, omdat de ruimte vaak wordt gebruikt voor publieksbijeenkomsten. In het kader van de crononamaatregelen komt de verruiming op een goed moment.

Meer berichten