De drie musici - van links naar rechts - violist Robert Windak, pianiste Inge Lulofs en celliste Anne Knappstein musiceren bij de historische film Riessen in 'n Kiekerd.
De drie musici - van links naar rechts - violist Robert Windak, pianiste Inge Lulofs en celliste Anne Knappstein musiceren bij de historische film Riessen in 'n Kiekerd. (Foto: Jan Joost )
Rijssens Museum

Riessen in 'n Kiekerd daverend succes

Ook het tweede project van celliste Anne Knappstein bleek zaterdag in het Parkgebouw een daverend succes. Twee keer keer, zaterdagmiddag en zaterdagavond, een stampvolle grote zaal. Het publiek genoot van mooie klassieke muziek die de historische film Riessen in 'n Kiekerd ondersteunde.

Rijssens Museum

RIJSSEN – Het lukte Anne Knappstein vorig jaar met haar Stichting Klassiek Voor Iedereen, het Orkest van het Oosten en het team van het Parkgebouw de grote industriehal van Ter Steege Collection op het Rijssense bedrijventerrein vol te krijgen met een klassiek programma. Om klassieke muziek dichter bij de mensen te brengen, had zij bedacht dat dit jaar te doen met een toegankelijk klassiek programma bij historische beelden van de stad Rijssen en het 100-jarige Parkgebouw.

Knappstein zocht samenwerking met de beeldspecialisten van het Rijssens Museum wat uitliep op twee voorstellingen waarin historisch beeldmateriaal werd omspeeld met klassieke muziek op de piano door Inge Lulofs, de Poolse violist Robert Windak en Anne Knappstein zelf op de cello. Om de zaalstemming wat op temperatuur te brengen startten de musici met de Hongaarse Dans 5 van Brahms. Het doel van de musici was vanzelfsprekend om een goede ingang voor de klassieke muziek te krijgen en ze troffen meteen doel door te beginnen met een klassieke bewerking van het aloude Rijssense volkslied Tusken heed en bos en akker; iets wat zeer bijzonder klonk en de zaal al aanzette tot een bescheiden samenzang.

De filmmakers van het Rijssens Museum hadden zich bijzonder ingespannen om een goed beeld te geven van 100 jaar Parkgebouw, waar de voorstellingen precies een eeuw begonnen in december 1919. De strekking van de film was subtiel aangebracht maar de boodschap was duidelijk: het Parkgebouw en het omringende Volkspark wás en is er voor iedereen én de kijker kreeg goed te zien dat er in de loop der jaren veel én eigenlijk té veel moois verdwenen is. Het publiek liet zich ook niet onbetuigd, want bij het zien van gevoelige taferelen steeg het gedruis van met elkaar pratende toeschouwers op. De kruising Molendijk-Wierdensestraat met de molen van Slaghekke nog in volle glorie maakte emoties los, evenals de achter elkaar geplaatste glorieuze fabrikantenvilla's van Jeruël tot het huis van Menear Tim: allemaal gevallen onder de slopershamer.

Op twee momenten nam Anne Knappstein kort de microfoon en vertelde - in samenspraak met Gerrit Dannenberg van het Rijssens Museum - over het project, de samenwerking met de filmmakers van het museum en Tanja Zwiers en Jolanda Agteresch van het Parkgebouw. Daarna werd met vaardige hand verder gemusiceerd waarbij muziek uit de Westside Story, Barcarole van Offenbach en Humoresque van Dvorzak elkaar afwisselden. Voor de pauze ging het vooral over het ontstaan van het Volkspark dankzij Ter Horst. Na de pauze veel aandacht voor de stad Rijssen met hyperactuele dronebeelden afgewisseld met historische platen, oude filmfragmenten en veel authentieke Rijssenaren. Een groot feest van herkenning. Het publiek was na afloop dolenthousiast en beloonde de musici met een lange staande ovatie.

Klassieke muziek dichterbij

Met de Stichting Klassiek voor Iedereen brengt celliste Anne Knappstein de klassieke muziek dichter bij de mensen. Vorig jaar organiseerde zij samen met het Orkest van het Oosten een groot concert in de expeditiehal van Ter Steege Collection.

De Rijssens Museumfilmploeg bestond uit Johan Koster met de vaste camera, Johan Kettelarij zorgde voor de beeldkwaliteit. Beiden verzamelden ook elders veel beeldmateriaal. Bennie Wevers filmde vanaf het autodak, dronepiloot was Michiel Eertink. André van den Houten, Jan van de Maat en Gerrit ten Wolthuis zorgden voor het beeldmateriaal.

Meer berichten