Jan Noeverman
Jan Noeverman (Foto: )
Muskathjan

De uitdaging

In april ga ik meedoen aan een Muskathlon in Zuid-Korea voor Open Doors. Ik ga daar - voor het eerst - anderhalve marathon (63 kilometer) hardlopen. Het doel is aandacht te vragen voor vervolgde christenen in Noord-Korea en hen te ondersteunen. Noord-Korea is al jarenlang het land waarin de christenvervolging het zwaarst is. Omdat Noord-Korea niet vrij te betreden is, zal de Muskathlon plaatsvinden in het grensgebied van Zuid-Korea. De bedoeling is om €10.000 te werven voor het werk van Open Doors. Open Doors helpt vervolgde christenen door Bijbels en christelijke lectuur te verspreiden en met praktische hulp: training, toerusting, traumazorg en noodhulp.

In de voorbereiding op de Muskathlon merk ik dat ik op allerlei manieren uitgedaagd wordt. Het verhaal van Hea-Woo vormt voor mij een enorme inspiratie. Hea-Woo groeit, net als de meeste Noord-Koreanen, op zonder ooit iets over God te horen. Via haar echtgenoot - die sterft in een strafkamp - komt Hea-Woo tot geloof. Zij vlucht naar China, om zich daar aan te sluiten bij een Koreaanse kerk. Net als haar man wordt zij door de geheime politie ontdekt en in Noord-Korea in een strafkamp opgesloten. In het strafkamp geeft God haar het verlangen om andere gevangenen te vertellen over Jezus Christus. Vijf gevangenen komen tot geloof. Zij vormen samen een ondergrondse kerk. Nadat Hea-Woo is vrijgelaten lukt het haar om in Zuid-Korea een veilige plek te vinden. Van daaruit vertelt ze over de hele wereld het Evangelie. Haar boodschap is dat God werkt in Noord-Korea. Zij zegt: “Bid alstublieft voor de gevangenen in Noord-Korea en voor de christenen die niet vrij zijn Hem te aanbidden en elke dag hun leven op het spel zetten.”

Nu ik mij verdiep in de situatie van de Noord-Koreaanse bevolking in het algemeen en die van christenen in het bijzonder, groeit het besef dat de te lopen afstand of de fondswerving niet mijn grootste uitdaging is. De werkelijke uitdaging voor mij is om mijn vrijheid om te getuigen van Jezus Christus en de verhalen van de vervolgde kerk te delen daadwerkelijk te gaan gebruiken. Net als Hea-Woo kan en mag ik wat doen om christenen in Noord-Korea te ondersteunen. Dat valt niet mee en gaat met vallen op opstaan. Maar in gebed mag ik daar, net als Hea-Woo, grote dingen van verwachten!

Op facebook.com/muskathjan heb ik een link geplaatst naar een video met het uitgebreidere verhaal van Hea-Woo. Op die pagina vind je steeds het laatste nieuws over “mijn” Muskathlon. Lees, leef mee en help mee: bid, doneer, of geef een deel van je tijd! Ik kom ook graag wat vertellen over de vervolgde kerk en Open Doors op (jeugd)verenigingen, bijbelkringen, scholen, kerken of andere bijeenkomsten. Met elkaar kunnen we het verhaal van vervolgde christenen vertellen en laten horen!

Jan Noeverman

Meer berichten