Vanaf 1 januari mogen automobilisten op de snelweg ''maar'' honderd kilometer per uur rijden.
Vanaf 1 januari mogen automobilisten op de snelweg ''maar'' honderd kilometer per uur rijden. (Foto: )

Wennen aan honderd op snelweg

Honderd kilometer. Deze snelheidslimiet geldt op 1 januari op alle Nederlandse snelwegen. De maatregel is door de regering in het loeven geroepen om iets te doen aan de stikstofuitstoot. Alleen 's nachts mag het gaspedaal nog harder ingedrukt worden. Deze krant vroeg een aantal willekeurig gekozen lezers wat zij van de maatregel vinden.

Door Leo Polhuys

HOLTEN-RIJSSEN - Marco Santing en Erik de Vries staan met hun mountainbike klaar voor vertrek voor een ritje over de Holterberg als hen de vraag wordt gesteld. ''Ik zit twee of drie dagen per week op de snelweg in verband met mijn werk,'' zegt eerstgenoemde. ''En ik rijd vaak 130 kilometer. Ik denk wel dat de maatregel goed is voor het milieu, maar ik moet er wel even aan wennen. Aan de andere kant: in de spits haal je ook vaak die honderd kilometer niet. Ik denk niet dat er veel reistijd bijkomt. Misschien op echt lange afstanden maar die heb je in Nederland bijna niet. Als je naar Zeeland moet, maakt het misschien wel een paar minuten uit.''

Snelweg?

Erik vraagt zich af of een snelweg nog wel zo mag heten als je honderd kilometer mag. ''Dan wordt het misschien meer een autoweg. Ik vraag me ook af hoe het zit met inhalen van vrachtwagens. Die rijden niet harder dan honderd en als ik ze wil inhalen, zal ik toch even boven die snelheid moeten uitkomen om ze voorbij te kunnen gaan.'' Erik signaleert wel een bijkomend positief punt van de aangekondigde snelheidsbeperking: ''De brandstofkosten gaan naar beneden als je minder hard rijdt.''

Aanpassen

Renee Harmsen heeft zich nog niet echt in het onderwerp verdiept maar ze denkt wel dat de maatregel positief uitpakt voor de woon- en leefomgeving. ''Ik sta voor de klas in Enter en maak regelmatig gebruik van de snelweg, waarbij ik ook 130 kilometer per uur rijd. ''Ik denk dat ik me wel vrij makkelijk zal aanpassen aan die lagere snelheid. Als iedereen zijn steentje bijdraagt aan een beter milieu, is dat een goede zaak.''

Wendy, die niet met haar achternaam in de krant wil, ziet niet zoveel in de maatregel. ''Ik kan niet beoordelen of deze goed of slecht is voor het milieu. De politiek zegt zoveel. Het standpunt dat vandaag wordt verkondigd, kan morgen alweer heel anders zijn.''

'Druppel op gloeiende plaat'

Bertus Vervoort tenslotte vindt de maatregel ronduit belachelijk. ''Ik zie geen positief effect voor het milieu. Je rijdt weliswaar minder hard maar je doet er ook langer over dus per saldo is de uitstoot volgens mij net zo groot. Ik denk dat de reistijd ook een stuk langer wordt. Mijn moeder woont in het noorden en het kost me na 1 januari meer tijd om daar te komen.

Verder denk ik dat het effect van deze maatregel weinig uithaalt omdat Nederland maar zo klein is. In Duitsland mag je 180 op de snelweg. Dan denk ik dat het Nederlandse beleid maar een druppel op de gloeiende plaat is. In Duitsland mag alles, in Nederland niks.''

Meer berichten