Wisseling van de wacht bij het team in Rijssen. Van links naar rechts: Anthon Batlajeri, Dinand Zijlstra en Wim Muller. Eigen foto.
Wisseling van de wacht bij het team in Rijssen. Van links naar rechts: Anthon Batlajeri, Dinand Zijlstra en Wim Muller. Eigen foto. (Foto: Buurtbus Twents Flex Rijssen-Holten)

'We rijden graag voor mensen'

door Jolien van Gaalen

In de gemeente Rijssen-Holten rijden sinds juli vorig jaar busjes rond van de vereniging Buurtbus TwentsFlex Rijssen-Holten. De vereniging is officieel opgericht op 27 juni 2018. De buurtbussen worden bestuurd door vrijwilligers. "Er zijn een kleine 50 vrijwilligers actief en dat zijn bijna allemaal chauffeurs", vertelt secretaris Wim Muller.

RIJSSEN/HOLTEN – "Daarnaast hebben we een uitstekende planner om alle diensten in te plannen. Tot slot is er het bestuur. Als secretaris heb ik een dubbelfunctie: ik ben ook gekwalificeerd om te rijden als dat nodig is. Onder de groep vrijwilligers zijn ook enkele statushouders actief in het kader van integratie. Zij spreken Nederlands, maar soms nog gebrekkig en dat leidt wel eens tot misverstanden. Maar het is goed dat ze meedraaien. Het is al gebeurd dat één van hen een baantje bij een besteldienst heeft gekregen."

Wim was voorheen raadslid voor Gemeentebelang Rijssen-Holten. "Daar ben ik mee gestopt vanwege mijn leeftijd. Ik ben 71 jaar en vond het tijd voor een nieuwe generatie. Maar dan wil je toch wat anders doen en ga je rondkijken. Terwijl ik daar nog mee bezig was, belde wethouder Ben Beens over een nieuw initiatief en vroeg of ik daaraan mee wilde werken, omdat ex-raadsleden bekend zijn met bestuurlijke en ambtelijke procedures. En voordat ik het wist had ik een bestuursfunctie." Het initiatief voor de Buurtbus Twentsflex ligt volgens Wim nadrukkelijk bij de gemeente Rijssen-Holten. Samen met de provincie Overijssel en de vervoersmaatschappij Keolis is het project gestart. Het is een bijzonder en experimenteel project. Gebruikelijk is dat een buurtbus een vaste route rijdt. Onze bussen rijden op aanvraag tussen 120 haltes. Er zijn twee teams actief: één in Rijssen en één in Holten, maar zij rijden door de hele gemeente. De bussen rijden vijf dagen in de week van 7.30 tot 22.00 uur en op zaterdag van 8.15 tot 22.00 uur. "Om alles goed te laten draaien zijn er wekelijks 20-25 vrijwilligers per bus nodig." In totaal beschikt de vereniging over drie bussen, waarvan er nog één op reserve is. "De meeste chauffeurs draaien wekelijks één dienst van drie uur. Zij kunnen bij de planner aangeven op welke dag en welk dagdeel zij het liefst willen rijden. Daar wordt rekening mee gehouden. Onderling wordt er nog volop gewisseld bij onverwachte omstandigheden, zoals oppassen op kleinkinderen." Het leukste is volgens Wim het dienstbaar zijn aan de inwoners. "Het is mooi om iets te betekenen voor mensen. Voor sommige vrijwilligers is het contact met de passagiers en collega's een reden om dit te doen. Anderen vinden het gewoon leuk om met de bus te rijden."

De chauffeurs krijgen positieve reacties en vinden het dankbaar werk. "Af en toe is er wel eens sprake van een probleem of misverstand. We proberen dit altijd zo goed en snel mogelijk op te lossen. Het project is een landelijk experiment en meerdere gemeentes volgen ons met grote interesse. Een speciaal ontwikkeld ICT-programma combineert de reserveringen tot de meest efficiënte route. Het is wel eens voorgekomen dat iemand met een omweg naar de bestemming is gebracht. Of dat de pinautomaat niet werkte. Daar hebben wij van geleerd en dit is inmiddels verbeterd. En als de pinautomaat niet werkt, is de rit gratis. Dat zijn aanloopproblemen die er eigenlijk wel een beetje bij horen."

Vier manieren
Twentsflex is een flexibele vervoersservice. "Als mensen met de bus mee willen, kunnen zij op drie manieren een rit boeken: via de app, website en telefonisch via 088 – 033 1401. Ook zijn er kaartjes te koop bij de Readshop Rijssen en het Kulturhus Holten." Een rit kost 2 euro, betalen kan met eerder gekochte kaartjes, pin of ov-chipkaart. De buurtbusjes rijden in de hele gemeente tot aan de buitengrens. In de busjes is ruimte voor acht personen. Er is één plek voor een rolstoel. Nu maken meer dan 1000 mensen per maand gebruik van de bus. "Onze ambitie is groei van aantal passagiers en daarmee het aantal chauffeurs. Wij zien graag dat het voor mensen routine wordt om via de app een rit aan te vragen. Dat kan ook naar de markt of het zwembad zijn. We rijden graag voor mensen."

Nieuwe chauffeurs zijn van harte welkom om mee te draaien met de vereniging. "We houden een gezondheidstoets, een rijproef, introductie en houden rekening met individuele wensen en beschikbaarheid. Het vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend en in principe rijdt iedereen één keer per week, maar in overleg is er veel mogelijk", besluit Muller.

Meer berichten