Op weg naar Jordanië: een enorme steun

door Jan Wessels

Het is bijna zover. Op zaterdag 6 oktober vertrek ik naar Jordanië met Jordan Air. We moeten ons om 12.30 uur verzamelen op Schiphol. Inmiddels hebben we kennisgemaakt met de leiding die met ons meegaat naar Jordanië.

Ook hebben we een teamleider gekozen, die het aanspreekpunt is voor de leiding. Verder kregen we informatie over de betaalwijze in Jordanië. Met je pinpas kun je normaal gesproken niet pinnen in Jordanië, omdat dit niet in Europa ligt. Ik heb mijn bankpas dus ook overgezet naar Azië. In Jordanië wordt met de Jordaanse Dinar betaald. Een euro is 0,83 Jordaanse Dinar waard. We hebben diverse medische tips gekregen. Zo kun je beter geen ongewassen, ongeschilde of rauwe groenten of fruit eten. Ook moet je salades vermijden. Ook kun je beter geen eten nuttigen dat op straat wordt verkocht.

In eerdere jaren hadden veel deelnemers last van diarree. Daarom moeten we ook een desinfecterend middel gebruiken voor en na elk moment dat je iets eet en uiteraard ook na elk toiletbezoek. Alleen water uit verzegelde flessen is veilig om te drinken. Ook moet je geen gebruik maken van ijsblokjes. Gelukkig heb ik al veel ervaring met het reizen naar andere landen.

We hebben een leuke groep waarmee we naar Jordanië gaan. Ook is ons eigen team erg leuk. De jongste deelnemer in ons groepje is 16 jaar en ook is er nog een persoon van 17 jaar en twee personen van 18 jaar. Heel bijzonder dat ze op zo'n jonge leeftijd al de verdrukte christenen gaan steunen. Dit zal ook voor de mensen in Jordanië een enorme steun zijn. Gelukkig mogen we vertrouwen op God. Er is geen reden om bang te zijn voor God, tenzij je Hem niet erkent als Heere.

God is een God van genade en niet van oordeel voor degenen die in Hem geloven. (Johannes 3:14-21). God is echter wel rechtvaardig. Wat inhoudt dat je je zondige neigingen zult moeten opbiechten aan Hem, zodat Hij je kan vergeven en je hart kan helen. In Johannes 3:18 staat: 'Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld.' Ds. Vreugdenhil zegt hierover het volgende: 'Alleen door het geloof krijg je deel aan het door Christus verworven heil.' Voelt u de spanning van de tekst? Niet alle hoorders van het Woord geloven in de Zoon. Alleen die op Hem vertrouwen, die zich met al hun zonden aan Hem overgeven en geloven dat Zijn bloed reinigt van alle zonde. Om te geloven hoef je niet sterk te zijn. Het is geen prestatie. Het is slechts een blik op de koperen slang, zo staat in vers 14.

Daar is geen kracht voor nodig. Je doet het juist als je zwak bent en ziek, ten dode gedoemd, net als die Israëlieten in de woestijn. In dat geloven zit iets goddelijks, iets van het begin van het nieuwe leven. Het is genade. Genade bracht mij tot geloof. Wie door het geloof een blik op het kruis slaat, die weet zichzelf verloren. Die vlucht om gered te worden tot Jezus. Die grijpt God aan in Zijn onbevattelijke liefde. Die vertrouwt zichzelf toe aan de Heere Jezus, Die Zich voor doodschuldige zondaren geofferd heeft aan het kruis. "

Rijssenaar Jan Wessels doet mee aan de tweede Muskathlon in Jordanië die plaatsvindt van 6 tot en met 13 oktober en schrijft over de voorbereidingen.

reageer als eerste
Meer berichten




Shopbox