De voorbereidingen voor het pop-up raadscafé zijn in volle gang.
De voorbereidingen voor het pop-up raadscafé zijn in volle gang. (Foto: Arjan te Lintelo)

Pop-up raadscafé in hart van de stad

door de redactie

RIJSSEN/HOLTEN - De gemeenteraadsverkiezingen komen er aan. Daarom rollen de ondernemers in het centrum van donderdag 15 tot en met zaterdag 17 maart de rode loper uit. In die week houdt de gemeente Rijssen-Holten samen met ondernemersvereniging HABI op Grotestraat 3 een heus pop-up raadscafé.

Deze pop-up op 't Schild is voor iedereen toegankelijk. Dit om iedereen die 21 maart mag stemmen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het vele en goede werk dat de gemeenteraad doet. Het raadscafé is een initiatief van de gemeente en ondernemingsvereniging HABI. "Het plan voor het pop-up raadscafé is ontstaan tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gemeente", vertelt centrummanager Arjan te Lintelo. "Daar kwam ik toevallig in gesprek met Gert Veerman van de griffie en vroeg hem naar zijn kijk op de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ter plekke kwamen we op een soort Glazen Huis om meer potentiële kiezers te bereiken. Zo is uiteindelijk het pop-up raadscafé ontstaan, waarmee we nadrukkelijk ook jongeren willen bereiken. Ook krijgen basis-, middelbaar beroeps- en voortgezet onderwijs en jongerenwerk binnen de gemeente een podium. Hiermee willen we de politiek naar álle kiezers in Rijssen-Holten brengen en nog meer mensen verleiden om 21 maart te gaan stemmen."

Het programma is volop in ontwikkeling, zo doet de Verkiezingskaravaan van RTV Oost op donderdag 15 maart Rijssen aan en verzorgt lokale omroep Radio 350 de hele week live uitzendingen vanuit het raadscafé. Op vrijdag 16 maart is er 's middags een pop-up tijdens de weekmarkt in Holten. Een dag later gaan de lijsttrekkers 's middags met elkaar in debat in het raadscafé in Rijssen. "Dit debat wordt samen met Jelle Boesveld en Ronald Vrugteman van Tubantia gehouden en staat open voor verschillende thema's waarbij de inbreng van winkelend publiek ook meegenomen wordt," aldus Te Lintelo. "Jongeren hebben mogelijk andere thema's die zij belangrijk vinden dan ouderen. Dat is logisch en ook goed. Zo gaan we via Facebook de vraag stellen welke thema's inwoners belangrijk vinden. Deze nemen we dan mee in het debat." Na afloop vindt in de pop-up een verloting plaats waarbij bezoekers aan het centrum kans maken op mooie prijzen. Bij aankopen bij de deelnemende winkels en horeca ontvangen zij een kaartje. Op vertoon van de kassabon en het kaartje kan er meegedaan worden met de verloting. De prijzen worden beschikbaar gesteld door verschillende centrumondernemers die lid zijn van HABI. Meer informatie staat op de website.

Meer berichten




Shopbox