<p>Gerrit Vetten (links) en Tonnie Kerkhof bij een bouwtekening van de zomp in de werkplaats.</p>

Gerrit Vetten (links) en Tonnie Kerkhof bij een bouwtekening van de zomp in de werkplaats.

(Foto: Leo Polhuijs)
In de krant

Oude ambacht herleeft bij bouw zomp

Gezellig met vrienden, familie of collega’s van het bedrijf met de zomp varen over de Regge. Op de werf in Enter wordt een nieuwe houten schuit gebouwd. Deze vervangt de boot in Rijssen, die ruim dertig jaar oud is.

ENTER - ‘’De veertien meter lange zomp wordt op ambachtelijke wijze en historisch verantwoord in elkaar gezet,’’ zeggen voorzitter Gerrit Vetten van Stichting Enterse Zomp en scheepsbouwer Tonnie Kerkhof in de werkplaats, pal aan de Regge. ‘’Zo gebruiken we voor de onderbouw geen schroeven maar houten pennen als verbindingsstukken. Het hout voor de zomp komt van bomen uit landen als Duitsland of Denemarken. In Nederland zijn er te weinig geschikte bomen te vinden.’’ Kerkhof wijst op een stapel die buiten ligt te wachten op verwerking. “Het hout voor de spanten moet precies de juiste kromming hebben, anders kunnen we er niets mee.’’ Een team van negen vrijwilligers wekt al enige tijd aan de bouw van de zomp, die wordt gemaakt volgens tekeningen van de inmiddels overleden G.J. Schutten. ‘’Het is een hele klus, waar we wel zo’n twee jaar over zullen doen. Naast het bewerken van het hout en het plaatsen van de onderdelen en een zeil moet er onder meer worden geschaafd en gelakt en ook plaatsen we accu’s, want de zomp wordt elektrisch aangedreven.. Het is bijzonder om het oude ambacht in ere te houden,’’ zegt Kerkhof .

Drie werven

‘’Zo’n tweehonderd jaar geleden waren zompen een belangrijk vervoermiddel in onze regio en werd er vanuit Enter handel gedreven met diverse andere plaatsen in Nederland,’’ licht Vetten toe. ‘’De schippers waren lang onderweg. Het duurde drie weken om Delfzijl te bereiken. Verharde wegen waren er toen nauwelijks. Op een gegeven moment lagen er wel honderdtwintig zompen in de Regge. Vroeger had Enter drie scheepswerven en werden er tien zompen per jaar gebouwd.’’

Vaartochten

De stichting heeft drie zompen: bij de Pelmolen in Rijssen, in Enter en in Hellendoorn. Vanuit deze locaties varen de zompen voor vakantiegangers, families of bedrijfsuitjes. Vanuit Enter worden tochten van zo’n anderhalf uur richting Ypelo gemaakt. ‘’Door corona ligt alles nu wel even stil,’’ zegt Vetten. ‘’Maar we hopen dat we binnenkort weer mogen gaan varen, ook al zal dat met maximaal zes personen zijn plaats van de gebruikelijke vijfentwintig.’’ De stichting beschikt over een vrijwilligersteam van negentig personen. Het complex in Enter omvat naast de eigenlijke werf een horecagedeelte, een onderhoudsruimte en een droogschuur voor het hout, die vorig jaar is gerealiseerd. Vetten: ‘’Hierboven komt een ruimte waar bezoekers digitaal kennis kunnen maken met de biodiversiteit en de natuur in de omgeving. Wanneer alles klaar is, hangt mede af van corona. We zijn bezig met fondswerving.’’

Reserveren voor een vaartocht:

www.entersezomp.nl

Leo Polhuys
Freelancer
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden