<p>Martijn Gerritsen met zijn vader in de showroom.</p>

Martijn Gerritsen met zijn vader in de showroom.

(Foto: Eigen foto)
Zakelijk

‘Kopen van een auto moet feestje zijn’

Martijn Gerritsen (43) heeft het auto- en leasebedrijf De Haar aan de Butaanstraat in Rijssen overgenomen van zijn vader Henk. ‘’Het overnameproces was eigenlijk al een tijdje aan de gang.’’

RIJSSEN - Het autobedrijf werd 46 jaar geleden opgericht door Gerritsen senior. De eenmaanszaak was destijds nog gevestigd in het centrum, maar verhuisde in 2003 naar de huidige locatie. Op de plek van het vroegere autobedrijf staan nu appartementen. ‘’We deden vroeger ook in onder meer velgen en autotuning maar deze tak hebben we, net als de schade-afdeling, afgestoten,’’ blikt de nieuwe directeur terug. ‘’Intussen groeide onze leasetak de afgelopen jaren enorm. We hebben inmiddels zo’n zeshonderd klanten voor wie we het onderhoud ook uitvoeren. Onze leasemedewerkers zitten door het hele land. We hebben constant twee chauffeurs op de weg om de leaseklanten te kunnen bedienen. Ons sterke punt is dat we alles in eigen beheer doen. Ook flexibiliteit en snelheid zijn belangrijk in ons vak. We hebben goede afspraken met de Belastingdienst en Rijksdienst voor het Wegverkeer en als het moet, regelen we met een week of wat een kenteken.’’ De overname was vorig jaar al gepland maar corona zorgde voor vertraging. De 65-jarige Gerritsen senior heeft zich inmiddels helemaal teruggetrokken uit de onderneming. Martijn: ‘’De laatste tijd liet hij al steeds meer taken aan anderen over. Alleen als het nog echt nodig is, komt hij langs. Het is goed zo, twee kapiteins op een schip dat werkt niet.’’

Tankstation

Bij De Haar kun je ook tanken en bovendien is de onderneming actief met im- en export van auto’s. Martijn: ‘’ We beschikken over goede contacten in binnen- en buitenland. De Haar beschikt over een uitzonderlijke grote showroom van maar liefst duizend vierkante meter. Martijn: ‘’De klant heeft hier alle ruimte om rond te kijken en een keuze te maken, hoewel we nu in verband met corona natuurlijk beperkt zijn in het ontvangen van mensen. We hebben niet alleen honkvast personeel dat hier al vaak jarenlang werkt, maar ook veel vaste klanten. Wij dringen de klanten nooit iets op. De klant moet zich vrij voelen om te kiezen en niet het idee hebben dat hij zonodig moet kopen. De duurste auto die we verkochten, kostte twee en een halve ton, maar er gaan ook auto’s weg voor vijfhonderd euro. Onze oudste klant komt al bij ons sinds 1977. Elke klant is ons even lief, ongeacht het bedrag dat hij heeft te besteden. Wij hechten veel belang aan onderling vertrouwen en een goede sfeer. Klanten vinden het fijn als we hen kennen en waarderen de gezelligheid in ons bedrijf. Het persoonlijke moet voorop staan. Het moet een feestje zijn om bij ons een auto te kopen.’’

Of Martijn zelf al opvolging heeft geregeld? Lachend: ‘’Nee, mijn kinderen zijn nog te jong.’’

Leo Polhuys
Freelancer
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden