Fred van Schoonhoven bij een telpaal. Deze zijn her en der terug te vinden op de Sallandse Heuvelrug.
Fred van Schoonhoven bij een telpaal. Deze zijn her en der terug te vinden op de Sallandse Heuvelrug. (Foto:p.r.)

Hoe druk is het op Holterberg?

Op elf plaatsen in de gemeente Rijssen-Holten staan palen met sensoren die registreren hoeveel verkeersbewegingen er worden gemaakt. De tellers staan op de Holterberg.

Door Leo Polhuijs

HOLTEN - De sensoren zijn ontwikkeld door het bedrijf Abelleisure uit Lochem. Deze onderneming bestaat sinds 2006 en wordt door mede-eigenaar Fred van Schoonhoven omschreven als een bureau dat toeristische routes uitstippelt voor wandelaars en fietsers. De routes worden opgenomen in gidsen die ook informatie bieden over de omgeving en streekeigen producten waar wordt gewandeld of gefietst.

Een opkomende tak van sport is de registratie van het aantal bewegingen in de openbare ruimte. ‘’De tellingen in de buurt van de Sallandse Heuvelrug worden gehouden in opdracht van Marketing Oost met medewerking van de gemeente Rijssen - Holten,’’ verklaart Van Schoonhoven. ‘’De gegevens komen terecht op een dashboard waar de betrokken partijen informatie uit kunnen halen. Zo kan de gemeente bijvoorbeeld zien hoeveel mensen parkeren bij station Holten en vandaar de Holterberg opwandelen.’’

De coronacrisis heeft de plannen om bezoekersaantallen te registreren versneld. Van Schoonhoven: ‘’Er waren toch al plannen om drukte in de natuur te gaan registreren, maar het virus heeft er een extra dimensie aan gegeven. De sensoren meten hoe druk het op een bepaalde plek is, bijvoorbeeld een parkeerplaats. Even verderop meet een andere sensor tegelijkertijd het aantal bewegingen, bijvoorbeeld op een bospad. Op deze manier kun je zien hoe bezoekersstromen lopen.’’ Van Schoonhoven, zelf een groot fan van de Holterberg en omgeving: ‘’Veel mensen weten niet half hoe mooi het hier is. Maar mensen zijn ook gewoontedieren, ze wijken niet graag af van een bepaalde route. Dat verklaart mede waarom bezoekers vaak naar de bekende plekken gaan waar al veel anderen zijn, waardoor dan een opeenhoping van mensen plaatsvindt. De meer onbekende plekjes worden dan overgeslagen, terwijl die vaak minstens zo mooi zijn.’’ Van Schoonhoven erkent dat de bezoekersstromen niet echt kunnen worden gestuurd. ‘’Maar je kan wel routes promoten die wat verder af liggen. Zo kun je toch invloed uitoefenen op de bestemming en de drukte enigszins spreiden.’’ Het is nog te vroeg om conclusies te trekken uit de metingen rondom de Sallandse Heuvelrug. De tellingen zijn een maand geleden begonnen.

Meer berichten